کد خبر : ۵۷۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی شوراهای مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: متاسفانه دولت تعرفه های بسیار زیادی برای واردات خودرو مشخص کرده است و ظاهرا این موضوع در حمایت از خودروسازان داخلی است.
به گزارش خودروکار، باتوجه به اینکه واردات خودروهای کارکرده به کشور هنوز انجام نشده است، علی بهادری جهرمی، سخنگو دولت اعلام کرده است: «دولت سیزدهم به دنبال جبران گذشته است و واردات خودرو را به تصویب مجلس رساند، اما قرار نیست خودرو لاکچری وارد شود. بلکه خودروی اقتصادی برای قشر متوسط وارد خواهد شد.» فحوای اظهار نظر سخنگو دولت نشان می دهد که هنوز بدنه دولت نسبت به واردات خودرو دیدگاه مثبتی ندارد. برای بررسی این موضوع با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی شوراهای مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، به تازگی سخنگو دولت از عدم واردات خودروهای لوکس خبر داد و شما نیز واکنشی در فضای مجازی نسبت به این موضوع داشتید، آیا این مورد بیانگر مقاومت جدید در برابر واردات خودرو است؟

این اظهار نظر سخنگو دولت نگرانی برای واردات خودرو ایجاد می کند، کلی گویی در این مورد درست نبوده و باید دولت تعریف دقیق از خودرو لوکس یا لاکچری ارائه دهد. بیشتر به نظر می رسد رفتار سلیقه ای برای واردات خودرو در حال شکل گیری است. در دنیا به برندهای خاص مانند بنتلی، میباخ و رولزرویس و غیره خودرو لوکس گفته می شود. از دولت سوال می پرسم، آیا خودرو ۳۰ هزار دلاری را لوکس معرفی می کند یا خودرو ۲۰۰ هزار دلاری؟ دولت باید روی یکی از پارامترهای قیمت یا برند، تعریف خودرو لوکس را مشخص کند. معتقدم کلی گویی سخنگو دولت نشان از ایجاد اخلال در روند واردات خودرو را دارد. قطعا عده ای خاص در زمان واردات خودرو از این موضوع سو استفاده می کنند. محصولات شرکت های خودروساز مانند فولکس واگن، کیا، هیوندای و تویوتا اقتصادی هستند. شاید این سوال را نیز باید از دولت پرسید که آیا خودرو وارد شده به کشور با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به دلیل تعرفه ۱۵۰ درصدی به بهای سه میلیارد تومان رسیده، خودرو لوکس است؟


* وزیر صمت به تازگی اعلام کرده که طی ۱۰ روز آیین نامه واردات خودروهای نو و کارکرده تدوین می شود، این درحالی است که آیین نامه خودروهای صفرکیلومتر وجود داشت، نظر شما در این خصوص چیست؟

این موضوع را علیرغم نقدهای که به آن وارد شده را باید به فال نیک گرفت، زیرا سال گذشته آیین نامه ای برای واردات خودروهای صفرکیلومتر تدوین شد که به معنای واقعی فاجعه بود. این آیین نامه محدودیت های فراوانی داشت، معتقدم بدنه وزارت صمت به دنبال تسهیل واردات انواع خودرو نو و کارکرده است. باتوجه به اینکه قرار است از واردات خودروهای دارای موتور ۲۵۰۰ سی سی به بالا تعرفه قابل توجه اخذ شود، شاید تدوین آیین نامه مذکور منجربه تغییر نگاه دولت برای بازار خودروهای مجهز به حجم موتور بالا شود.

* به نظر شما از زمان ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، چند هزار دستگاه را بازرگانان یا افراد حقیقی می توانند وارد کنند؟

در قانون عددی برای تعداد واردات خودرو مشخص نشده است، معتقدم دولت می تواند برای تنظیم بازار به هر میزان که لازم بداند خودرو وارد کند. اگر قرار باشد خودرو در تعداد کم وارد و عرضه به صورت قطره چکانی باشد، قطعا بازار خودرو ملتهب تر می شود. امیدواریم این نگاه در بدنه وزارت صمت وجود نداشته، در قانونی که برای واردات خودرو تصویب کردیم تمام محدودیت ها را برداشتیم.


* آیا مجلس شورای اسلامی به دولت پیشنهادی در خصوص تعیین تعرفه خودروهای هیبریدی و الکتریکی داشته است؟

مجلس شورای اسلامی اجازه ورود به تعیین تعرفه گمرکی را ندارد، اما در قالب پیشنهاد به دولت مطرح کردیم که اگر به دنبال کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا است، تعرفه واردات برای خودروهای هیبریدی را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این دولت باید برای خودروهای هیبریدی تسهیلات ویژه ای نیز در نظر بگیرد، این موضوع به نفع کشور و مردم است. گفتنی است که باتوجه به عدم زیرساخت های لازم، فعلا توجه ویژه به واردات خودروهای الکتریکی وجود ندارد.


* شنیده ها حاکی از آن است که دولت منابع ارزی را برای واردات خودرو نمی تواند تامین کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

عده ای خاص تامین یک میلیارد دلار «ارز دولتی» برای واردات خودرو را بهانه ای جهت عدم اجرای آن عنوان می کنند. از زمانی که بحث واردات خودرو را پیگیری می کردم، با تامین ارز از سوی دولت به دلیل این نوع بهانه ها مخالف بودم. اگر دولت قصد کمک به مردم و تنظیم بازار خودرو را دارد به جای تامین ارز، تعرفه های واردات را کاهش دهد. متاسفانه دولت تعرفه های بسیار زیادی برای واردات خودرو مشخص کرده است و ظاهرا این موضوع در حمایت از خودروسازان داخلی است. زیرا با این شرایط قیمت خودروهای وارداتی در بازه قیمت خودروهای داخلی قرار نمی گیرد، بنابراین امیدواریم دولت تعرفه واردات خودرو را بازنگری کند.

* شورای رقابت چندی پیش اعلام کرده بود که قصد قیمت گذاری خودروهای وارداتی را نیز دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

قطعا ورود شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری برای خودروهای وارداتی، اشتباه است. اگر دولت هدف ایجاد رقابت در بازار خودرو را دنبال می کند باید قیمت خودروهای داخلی و وارداتی را آزاد کند. در غیر اینصورت باید انتظار آسیب بازار و مشتریان از قیمت گذاری دستوری را داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران